Saval
brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig
CO2 bluswagen voor historisch DC-3 Dakota vliegtuig

CO2 bluswagen voor historisch DC-3 Dakota vliegtuig

De Dutch Dakota Association is een dynamisch museum dat is uitgegroeid tot een volwaardig luchtvaartbedrijf. Onvervangbare historische vliegtuigen vragen om betrouwbare en adequate brandbeveiliging.

De Dutch Dakota Association uit Lelystad, opgericht in 1982, heeft in de loop der jaren een groot aantal historische vliegtuigen in haar bezit gehad en luchtwaardig gehouden. De Prinses Amalia, PH-PBA DC-3 is het voormalige vliegtuig van ZKH Prins Bernhard en het prominente bezit van DDA. Dankzij de vele vrijwilligers worden jaarlijks nog tussen de 100 en 150 vlieguren behaald. Om dit unieke erfstuk te beschermen heeft Saval een CO2 bluswagen geleverd die ingezet wordt bij de startprocedure.

brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 9
co2 bluswagen voor historisch dc 3 dakota vliegtuig 6
brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 4
co2 bluswagen voor historisch dc 3 dakota vliegtuig 5
brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 5

    DDA Classic Airlines

    Dutch Dakota Association is een dynamisch museum dat is uitgegroeid tot een volwaardig luchtvaartbedrijf. De doelstelling van DDA Classic Airlines is de belangstelling voor de (historische) luchtvaart te stimuleren en toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Als organisatie zonder winstoogmerk is DDA er met ruim 100 vrijwilligers op innovatieve wijze in geslaagd het behoud van historisch erfgoed te verenigen met het opereren van haar 80 jaar oude DC-3 Dakota onder de hoogste professionele standaarden.

    brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 7

    Uitdaging; Brandrisico startprocedure

    De interne componenten van dit vliegtuig worden beschermt door een Halon blussysteem. Echter bestaat er bij de open constructie van de motorinlaat altijd een risico dat olieresten of lekkages tijdens het starten een brand kunnen vormen. Om de delicate motor te beschermen moet een blusstof worden gebruikt die geen enkele nevenschade veroorzaakt. Verwachte brandklasse: B (vloeistoffen)

    Aanpak; Goedblusvermogen en geringe nevenschade

    Er is gekozen voor een CO2 bluswagen met een inhoud van 20 kilogram met een lange lans. Deze bluswagen is mobiel en snel inzetbaar zodat bij incidenten snel tot blussing kan worden overgegaan. De blusstof heeft een goed blusvermogen op vloeistofbranden en laat geen resten achter.

    brandbeveiliging van historisch dc 3 dakota vliegtuig 8

    Resultaat

    co2 bluswagen voor historisch dc 3 dakota vliegtuig 2
    co2 bluswagen voor historisch dc 3 dakota vliegtuig 4