• Blog
  • Onderhoud
  • BMI
  • Brandmeldsysteem

8 meest gestelde vragen over een Brandmeldinstallatie (BMI)

  • 30 september 2024
10 meest gestelde vragen over bmi 1024x570
8 meest gestelde vragen over een brandmeldinstallatie bmi 1024x576
1. Waarom moet ik mijn brandmeldinstallatie jaarlijks onderhouden?

Volgens het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL) is het jaarlijkse onderhoud van een brandmeldinstallatie verplicht om de veiligheid van gebouwen te waarborgen. De BBL stelt dat alle veiligheidsinstallaties, waaronder brandmeldinstallaties, goed moeten functioneren en voldoen aan de eisen in NEN 2654-1. Jaarlijks onderhoud is noodzakelijk om de betrouwbaarheid van de installatie te garanderen, zodat deze in geval van nood effectief kan reageren en de veiligheid van bewoners, bezoekers en medewerkers gewaarborgd blijft.

Plan jaarlijks onderhoud in

2. Waarom moet mijn brandmeldinstallatie worden gecertificeerd?

Het certificeren van je brandmeldinstallatie is belangrijk om aan te tonen dat de installatie voldoet aan de wettelijke eisen en normen, zoals vastgelegd in het Besluit bouwwerken leefomgeving (BBL). Certificering biedt zekerheid dat het systeem correct is geïnstalleerd, onderhouden en goed functioneert. Het verkleint ook de aansprakelijkheid bij calamiteiten en is vaak een vereiste voor verzekeringen en gebruiksvergunningen. Zonder certificering loop je het risico op boetes en kan het gebouw als onveilig worden beschouwd door de toezichthouder. Daarnaast is onderhoud aan een brandmeldinstallatie specialistisch werk, waarbij de onderhoudsdeskundige (technicus) moet beschikken over de juiste vakbekwaamheid, procedures en kunnen de juiste handelingen verrichten om de brandmeldinstallatie in nominale staat te brengen. Als de installatie is voorzien van een certificaat, kan worden aangetoond dat men aan de zorgplicht heeft voldaan.

3. Wat doen jullie tijdens het jaarlijks preventief onderhoud?

Vaststellen of de componenten van de brandmeldinstallatie afwijken van de nominale staat. Dit betekent dat automatische melders, handbrandmelders, nevenindicatoren, sturingen, doormeldingen en (brandweer)panelen functioneel worden getest conform de voorschriften van de fabrikant. Daarnaast wordt beoordeeld of de huidige projectie nog overeenkomst met de huidige situatie en voldoet aan de vastgelegde uitgangspunten (PvE). Uitwisselen van onderdelen om de installatie weer in nominale staat te brengen. Meten van de noodstroomvoorziening en controleren met het onderhoudscontract. Alle werkzaamheden voldoen aan de NEN 2654 deel 1, om de nominale staat van de brandmeldinstallatie te garanderen.

8 meest gestelde vragen over een brandmeldinstallatie bmi 2 1024x576
4. Hoe testen jullie de verschillende onderdelen van het systeem?

De voorkeur geniet om de onderdelen functioneel te testen. Dit betekent voor rookmelders, het testen met een speciale testgas die een rookverschijnsel simuleert. Handbrandmelders worden gecontroleerd met een testsleutel. Aansturingen van externe installaties, zoals liften, luchtbehandeling, enz. worden functioneel getest na een gesimuleerde brandmelding.

Lees meer over preventief onderhoud aan brandmeldinstallaties

5. Hoe lang duurt het voordat ik het onderhoudsrapport ontvang?

Na het afronden van het onderhoud, stuurt de onderhoudsdeskundige zijn rapportage naar kantoor. Dit zal in de regel binnen één of twee dagen zijn. Vanuit kantoor worden de rapporten gecontroleerd en samen met het servicerapport digitaal verstuurd worden aan de opdrachtgever.

6. Het pand is verbouwd/aangepast, moet mijn systeem ook worden aangepast?

Dit is afhankelijk van de toegepaste installatie en omvang van de verbouwing. Indien het pand is voorzien van een niet-automatische bewaking (enkel handbrandmelders), zal een verbouwing waarbij een kantoor in tweeën wordt gedeeld geen aanpassing aan de installatie inhouden. Indien hetzelfde pand is voorzien van volledige bewaking, zal het opsplitsen van een kantoor wel aanpassingen aan de installatie inhouden.

Informeer altijd het onderhoudsbedrijf over (aankomende) verbouwingen.


7. Waar moet een systeem aan voldoen om gecertificeerd te kunnen worden?

Een brandmeldinstallatie moet aan diverse eisen voldoen om gecertificeerd te worden, zoals:

  1. NEN-normen: De installatie moet voldoen aan de NEN 2535 (voor ontwerp en installatie) en NEN 2654-1 (voor beheer en onderhoud).
  2. Kwaliteitsborging: Het systeem moet door een erkende installateur worden aangelegd en onderhouden.
  3. Controle en inspectie: Regelmatige inspecties door een gecertificeerde partij zijn vereist om te waarborgen dat het systeem goed functioneert.
  4. Documentatie: Alle testresultaten en inspectierapporten moeten beschikbaar zijn.

Deze eisen zorgen ervoor dat de installatie betrouwbaar is en voldoet aan de brandveiligheidsvoorschriften.

Indien er een inspectiecertificaat is vereist, dan zal deze door een onafhankelijke partij geïnspecteerd moeten worden. De inspecteur kijkt naar 4 pijlers, te weten de Bouwkundige, Installatie technische, Organisatorische en Milieu technische aspecten.
Voor het afgeven van een onderhoudscertificaat, dienen alle controlepunten uit het rapport van onderhoud, positief te zijn beoordeeld. Waar het over het algemeen mis gaat, is het niet uitvoeren van maandelijkse en/of 4 en 8 maandelijkse beheerderstaken, terwijl dit wel is voorgeschreven in de NEN 2654.

8. Is het mogelijk om de BMI op afstand (digitaal) te testen?

Hoewel het misschien technisch mogelijk is, kan men afvragen of het wenselijk is. Het uitvoeren van onderhoud aan een cruciale installatie zoals de brandmeldinstallatie, zou te allen tijde op locatie moeten gebeuren. Op locatie is de onderhoudsdeskundige is staat om zaken als projectering, verbouwingen, blokkades van melders beter te kunnen beoordelen.

Deel dit artikel