• Blog
  • Brandblusser
  • Kennisdeling
  • Wet- en regelgeving

Veilig transport van gevaarlijke stoffen en brandblussers over de weg (VLG/ADR)

  • 23 september 2024
  • Mohamed Moudrous
ADR blog

Het vervoeren van gevaarlijke stoffen over de weg is onderhevig aan strenge regelgeving, zoals vastgelegd in de Europese richtlijn 2008/68/EG, beter bekend als VLG/ADR. Deze richtlijn reguleert het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg en bevat specifieke eisen waaraan voldaan moet worden. Dit omvat onder andere verpakkings-, etiketterings- en uitrustingseisen, die van toepassing zijn op het transport van gevaarlijke stoffen, inclusief brandblussers.

Afkortingen.

VLG: staat voor de regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen.

ADR: Accord Européen Relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route.

Brandblussers en ADR-regelgeving

Brandblussers worden binnen de ADR als gevaarlijke stoffen geclassificeerd (klasse 2, classificatiecode 6A) vanwege hun status als drukvaten. Dit geldt voor alle soorten blussers, zoals die onder constante druk, patroon en CO2-blussers. Hierdoor moeten deze blussers voldoen aan strikte verpakkings- en vervoerseisen. Saval zorgt ervoor dat alle brandblussers die wij leveren aan deze eisen voldoen en veilig kunnen worden vervoerd.

Verpakking en etikettering

Brandblussers moeten stevig verpakt zijn en correct geëtiketteerd. Het UN-nummer, dat aangeeft onder welke klasse gevaarlijke stoffen een product valt, moet duidelijk zichtbaar zijn op de verpakking. Voor brandblussers met drijfgas of vloeibaar gas geldt UN 1044, wat betekent dat ze onder klasse 2.2 vallen.

Bijzondere bepaling regel 594

Volgens de ADR is er een uitzondering voor brandblussers met UN-nummer 1044, maar deze geldt alleen voor brandblussers in het land van fabricage. Voorwaarde is dat ze voldoende beschermd zijn tegen onbedoeld afgaan, zodat ze niet als gevaarlijke stoffen worden geclassificeerd. Aangezien Saval de enige fabrikant van brandblussers in Nederland is, geldt deze uitzondering uitsluitend voor Saval-brandblussers.

Uitrusting voor transporteenheden

Transporteenheden die gevaarlijke stoffen vervoeren, moeten uitgerust zijn om eventuele incidenten effectief te kunnen bestrijden. De ADR onderscheidt hierbij tussen brandbestrijdingsmiddelen en overige noodzakelijke uitrusting.

Brandblussers

Elke transporteenheid die gevaarlijke stoffen vervoert, moet zijn uitgerust met brandblussers die gemakkelijk toegankelijk zijn voor de voertuigbemanning. De blussers moeten geschikt zijn voor branden in de brandklassen A, B en C, of een ander blusmiddel met een vergelijkbare capaciteit. Volgens de ADR moeten er minimaal twee draagbare brandblusapparaten aanwezig zijn, waarvan één een capaciteit van minstens 2 kilogram poeder moet hebben om branden in de motor of bestuurderscabine te kunnen blussen.

De totale vereiste capaciteit van de overige blusapparaten hangt af van de maximale toegestane massa van de transporteenheid:

  • Tot en met 3,5 ton: minimaal 4 kilogram blusmiddelen.
  • Meer dan 3,5 tot en met 7,5 ton: minimaal 8 kilogram blusmiddelen, waarvan één met een minimale capaciteit van 6 kilogram.
  • Meer dan 7,5 ton: minimaal 12 kilogram blusmiddelen, waarvan één met een minimale capaciteit van 6 kilogram.

Let op: de cabineblusser van 2 kilogram telt mee voor de totale vereiste capaciteit. Het is echter niet toegestaan voor de bemanning om branden in laadcompartimenten te blussen.

Uitzondering

Bij vervoer onder de 1000-punten regeling hoeft men niet aan de gestelde eisen voor de uitrusting te voldoen. Wel moet er een cabineblusser van 2 kilogram aanwezig zijn.

Overige uitrusting

Naast brandblusmiddelen is er ook andere uitrusting nodig voor algemene en persoonlijke bescherming. De vereiste uitrusting omvat:

  • Minstens één stopblok dat geschikt is voor de maximale massa van het voertuig en de diameter van het wiel.
  • Twee zelfstandig staande gevarendriehoeken.
  • Vloeistof om de ogen te spoelen, met uitzondering van voertuigen die gevaarsetiketnummers 1, 1.4, 1.5, 1.6, 2.1, 2.2 en 2.3 vervoeren.


Voor elk bemanningslid moet de volgende uitrusting aanwezig zijn:

  • Een waarschuwingsvest volgens EN 471.
  • Een draagbaar verlichtingsapparaat volgens ADR 8.3.4.
  • Een paar beschermende handschoenen.
    Oogbescherming.

Indien er stoffen met specifieke gevaarsetiketten worden vervoerd, zijn aanvullende uitrustingsvereisten van toepassing:

  • Voor gevaarsetiketnummers 2.3 of 6.1: Een vluchtmasker voor noodgevallen voor elk bemanningslid.
  • Voor gevaarsetiketnummers 3, 4.1, 4.3, 8 en 9: Een schop, een rioolafdichting en een opvangreservoir.

Geen ADR Vervoer

In Nederland is er bij niet-ADR vervoer geen verplichting om een brandblusser aanwezig te hebben. Het is echter sterk aanbevolen om er een te hebben; het kan net dat ene verschil maken in geval van nood. Dit hoeft niet altijd een poederblusser te zijn; een vorstvrije schuimblusser is ook een veelgebruikt blusmiddel.

In andere Europese landen, zoals België, Polen, Griekenland en Turkije, is het discutabel of een buitenlandse auto verplicht is om een brandblusser te hebben. In de praktijk worden er regelmatig bekeuringen uitgedeeld aan voertuigen zonder brandblusser. Om problemen te voorkomen, is het verstandig om altijd een brandblusser in je voertuig te hebben.

In België geldt naast de ADR ook de Wegcode (Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen). De totale vereiste capaciteit van de blusapparaten hangt af van de maximale toegestane massa van de transporteenheid en moeten binnen handbereik zijn:

  • Tot en met 3,5 ton: minimaal 1 kg poederblusser.
  • Meer dan 3,5 tot en met 7,5 ton: minimaal 2 kg poederblusser.
  • Meer dan 7,5 ton: minimaal 3 kg poederblusser.

Daarnaast zijn er eisen voor de plaatsing van het toestel, evenals de geldigheid van het onderhoud. Het is cruciaal dat de brandblusser goed bereikbaar is en regelmatig wordt gecontroleerd op functionaliteit. Dit zorgt ervoor dat je in geval van nood snel kunt handelen.

Het is ook belangrijk om te vermelden dat de blustoestellen moeten voldoen aan specifieke normen en dat de verzegeling intact moet zijn om te garanderen dat ze effectief zijn. Dit draagt bij aan de algehele veiligheid van het voertuig en zijn inzittenden.

Poederblussers en bereikbaarheid

In Nederland worden vaak schuimblussers gebruikt, maar bij het vervoer van gevaarlijke stoffen onder de ADR is het gebruik van poederblussers verplicht. Deze blussers moeten goed bereikbaar en stevig bevestigd zijn om bescherming te bieden tegen weersinvloeden en snel inzetbaar te zijn in geval van nood.

Bij Saval zorgen we ervoor dat onze producten volledig voldoen aan de ADR-voorschriften, zodat jouw transport veilig en conform de regels verloopt.

Bekijk onze brandblusser kasten

Bekijk onze brandblussers

*Bron ADR 2023 & Inspectie Leefomgeving en Transport, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Deel dit artikel